Offline Betalingen

Offline betaalmethodes zijn betaalopties waarvoor de klanten geen kredietkaart moeten doorgeven, noch een andere transactie in real-time moeten uitvoeren. Je kan deze opties bv. kiezen als je liever de betaling ontvangt nadat de bestelling is geplaatst dan bij de check-out. Bijvoorbeeld, een dergelijke workflow kan passen bij je bedrijf als je klanten via offline bankoverschrijving (Wire Transfer) moeten betalen. In zo’n geval krijgt de klant alle benodigde informatie bij check-out, zoals jouw bankrekeninggegevens en kostprijs van het totaal van de bestelling, en voert hij vervolgens de eigenlijke betaling uit.

Workflow Offline Betaling

Wanneer een offline betaling gebruikt wordt, gebeurt er geen betaling in de check-outfase. In plaats daarvan, wordt de klant geïnformeerd hoe hij het geld moet overschrijven naar de verkoper en wie hij kan contacteren (en hoe) na de betaling. De klant volgt alle stappen van het afrekenproces en plaatst een bestelling door op de knop ‘Place Order’ te drukken. Daarna ziet de klant de orderbevestigingspagina, wordt de bestelling opgeslagen in je shop en worden e-mailmeldingen verstuurd. De bestelling wordt onmiddellijk zichtbaar op je controlepaneel, samen met alle nodige details over de klant en de bestelde goederen. Zulke bestellingen krijgen een “Queued” status, wat aangeeft dat de bestelling succesvol werd geplaatst maar dat je het geld nog niet ontvangen hebt. Wanneer er een offline betaalmethode gebruikt wordt, krijgt de klant immers geen vraag tot betaling tijdens de check-out, en niets vraagt hem om een kredietkaartbetaling of een andere real-time betaaltransactie in je shop uit te voeren. De betaling zelf wordt verwacht buiten SiteBuilder verricht te worden nadat de bestelling is geplaatst. Zodra de klant betaalt en je het geld krijgt, kan je de orderstatus naar ‘Accepted’ veranderen en de bestelde items naar de klant verzenden.

Ondersteunde Offline Betaalopties

Door middel van de ingebouwde offline betaalopties kan je elke offline betaling in je shop mogelijk maken. Er zijn drie offline betaaltypes, die alle op dezelfde manier werken als hierboven beschreven, maar verschillen op het niveau van de details die de klant moet invullen. Je kan de offline betaalmethodes van je shop hierop baseren. Je vindt ze hieronder.

Offline Basic

Wanneer deze betaalprocessor gebruikt wordt, worden er geen betaaldetails aan de klant gevraagd bij check-out, behalve het standaard adresformulier. Je kan Offline basic gebruiken voor elke gepersonaliseerde offline betaaloptie die je wenst. Bijvoorbeeld, kan deze optie gebruikt worden om de volgende betaalmethodes in je shop op te zetten:

  • Bankoverschrijving
  • Cash bij aflevering
  • Telefonische bestelling
  • Bestelling via fax
  • Money order
  • enz.

Offline Check

Met Offline check als betaalopties wordt aan de klant gevraagd naar de volledige naam van de Titularis van een lopende rekening, het rekeningnummer en een bank routing nummer. Je kan om het even welk bankbetalingssysteem kiezen:

  • Persoonlijke rekening
  • Bedrijfsrekening
  • enz.

Purchase Order

Dit type offline betalingen laten toe dat je klanten je goederen kopen door middel van een aankooporder. Een klant moet een PO number of aankoopordernummer geven, Bedrijfsnaam, volledige naam van de Aankoper en zijn Functie binnen het bedrijf tijdens de check-outfase.

Een Offline Betaaloptie instellen

  1. Open je controlepaneel en navigeer naar System settings → Payment → Payment methods.
  2. Kies één van de bestaande offline betaalopties op de lijst (ze hebben allemaal Offline BasicOffline Check of Purchase Order in de kolom van de payment processor staan).
  3. Als er geen offline betaaloptie staat die je graag zou gebruiken, selecteer je gewoon één van de bestaande Offline basic opties – je kan deze dan personaliseren.
  4. Geef de optie de naam die je wil (bv. Cash bij aflevering) – hiervoor klik je op de betaalmethodenaam en voer je de benaming in die je wenst.
  5. (Optioneel) voer de instructie in die de klant zal zien tijdens de check-outfase wanneer deze betaalmethode wordt gekozen. Om dit te doen klik je op de link ‘Instruction for Customer’ en voer je de instructietekst in.
  6. Betaalmethode activeren door op de Enable link in de rechterkolom te klikken.
  7. Wijziging opslaan.
Geüpdatet op 21 december 2020

Heeft dit artikel jou geholpen?

Verwante artikels