Over Betaalopties

Inleiding: Hoe ontvang ik betalingen?

Wanneer je iets koopt in een echte winkel is de betaling duidelijk: je geeft cash of je kaart aan de verkoper die ter plaatse met je afrekent.

Hoe verloopt het dan met online shops? “Hoe krijg ik mijn geld?” is een vraag die je je misschien stelt wanneer je over het openen van zo’n shop nadenkt. Wij zeggen: “Het is eveneens gemakkelijk”.

Je kan een robuuste online shop uitbaten die ingebouwd is in je sitepagina’s en we verstrekken verschillende manieren om betalingen te aanvaarden, van bankoverschrijving tot kredietkaarten. Dit artikel legt uit hoe het allemaal in zijn werk gaat en wat je moet doen om betalingen te ontvangen.

Hoe verrichten klanten aankopen?

We zullen het aankoopproces in verschillende stappen opdelen:

  1. Hans grasduint in je catalogus, voegt een paar items toe in zijn winkeltas en gaat afrekenen (hij opent zijn tas en klikt op de Checkout-knop).
  2. Hij voert een leveringsadres toe (indien de items verzonden worden) en kiest een verzendmethode.
  3. Hans kiest een betaalmethode en voert zijn facturatieadres in.
  4. Hij rondt de bestelling af.

Stap #4 kan opgedeeld worden in meer stappen en is verschillend naargelang de betaalmethode die werd gekozen. We zullen dit later van dichterbij bekijken; nu concentreren we ons op algemene informatie over betaalmethodes.

Wat is een betaalmethode?

Je hebt je eerste bestelling binnen. Je bekijkt er de details van op je controlepaneel op de Sales pagina. En hier komt De Vraag: “Waar is het geld naartoe gegaan?”. Het eerste dat je moet weten is dat SiteBuilder het geld niet opslaat of naar jou transfereert. Het systeem is enkel een intermediair bij het verwerken van betalingen: SiteBuilder bewaart de bestelgegevens van de klant en levert tools aan jou om betalingen te bewerkstelligen en bestellingen te beheren. Betaalmethodes zijn manieren waarop de klanten je het geld bezorgen voor je producten. Gewoonlijk kan iedere online shop twee types betaalmethodes ondersteunen: online en offline.

  • Online betaling betekent dat de fondsen onmiddellijk naar jou getransfereerd worden (naar jouw ontvangrekening of -account) wanneer de klant de betaling bevestigt. Voor meer informatie, raadpleeg Online Betalingen.
  • Offline betaling wil zeggen dat het geld later getransfereerd wordt omdat er verwacht wordt dat de klant de overschrijving offline in orde brengt; bv. kan hij naar een nabije bank gaan om het geld over te schrijven (dus via bankoverschrijving), een telefonische bestelling plaatsen (betaalmethode “Phone Order”), betalen aan de postbode/leverancier, enz. Voor meer informatie, raadpleeg Offline Betalingen.

Veelgestelde vragen

Waar kan ik mijn geld krijgen wanneer er een bestelling binnenkomt? Hoe kan ik mijn geld opvragen?

Je account verwerkt geen geld van klanten: SiteBuilder ontvangt, bewaart of verwerkt geen enkel geld. Wat SiteBuilder wel doet is een veelheid aan betalingsgateways inbouwen die de betaaltransacties behandelen van de kopers naar jou. SiteBuilder geeft dus de transacties door: het systeem verzamelt de informatie van de klant, slaat ze op voor jou zodat je later je klanten en verkopen kan raadplegen en geeft alles door naar speciale betaalsystemen – betalingsgateways/processors – van derden die gespecialiseerd zijn in het verwerken van kredietkaarten en het veiligheidsniveau verlenen dat nodig is om zulke gevoelige informatie op te slaan en te verwerken. Het proces van geldopvraging vanuit dat systeem hangt volledig af van de betaalmethode die jij hebt gekozen. Je zal dus jouw betalingsgateway (bv. PayPal) moeten contacteren om je geld naar je bank te doen overschrijven, als dit systeem nog niet automatisch ingesteld is.

Wat je moet doen is betaalmethodes instellen die jij aan je klanten beschikbaar wilt stellen in je shop. Voor meer details over het verwerken van betalingen en het instellen van betaalopties in je shop, raadpleeg de uitleg hierboven.

Kan ik een betaalmethode een andere naam geven?

Jazeker, je kan de naam van iedere betaalmethode in je shop wijzigen. Je doet het als volgt:

  • Open je controlepaneel, System Settings → Payment.
  • Klik op de naam van de betaalmethode die je wil veranderen.
  • Voer de nieuwe naam in en klik op Apply.
  • Sla de wijzigingen op.

Ik heb een betaaloptie nodig die niet op de lijst staat. Kan ik een nieuwe methode toevoegen?

Ingeval je een offline betaalmethode wil toevoegen die niet op de lijst van je controlepaneel staat, kan je één van de bestaande ‘Offline basic’-methodes gebruiken. Hernoem ze gewoon en voer de instructies in voor de klanten als dat nodig is. Raadpleeg deze uitleg: Een offline betaaloptie in je shop creëren.

Kan ik instructies of opmerkingen toevoegen aan betaalmethodes?

Dat kan je zeker. Je kan een second line note en een full instruction toevoegen aan elke betaalmethode.

Second line note

Second line note is een kleefbriefje dat rechts onder de betaalmethode verschijnt (in de vorm van een tweede lijn). Je kan in deze nota’s enkel tekst gebruiken – HTML mag niet. Om een berichtje toe te voegen klik je op de naam van de betaalmethode op de Payment-pagina.

Voorbeeld: De eerste lijn is de naam van een betaaloptie: Kredietkaart

De second line note: Wij aanvaarden alle standaard kredietkaarten.

Instruction

Een Instruction wordt getoond nadat een klant een noodzakelijke betaalmethode selecteert. Je kan HTML-tags gebruiken in je betaalinstructies. Ook moeten instructies altijd een titel krijgen. Als een instructie geen titel heeft, zal ze niet aan de klant getoond worden.

Om een instructie toe te voegen, klik je op de link Instruction for customer op de Payment pagina.

Instructie via e-mailmeldingen

Indien je een instructie wil verzenden via e-mailmeldingen, moet je de mail tag %paymentInstructions% gebruiken. Wanneer een bericht van bestelling is verzonden, zal deze mail tag vervangen worden door de overeenkomstige betaalinstructie. Zo zal de klant de instructie voor de betaalmethode Bankoverschrijving ontvangen indien hij/zij deze methode kiest. Als hij/zij een andere methode gebruikt, zal er een andere instructie in het bericht ontvangen worden.

Omdat de betaalinstructie in HTML-formaat staat, maar e-mailmeldingen in onbewerkte tekst aankomen, worden alle HTML-tags verwijderd van de instructie alvorens ze in een e-mail wordt ingevoegd.

Ik wil aan de klanten een kredietkaartnummer vragen op mijn site en stuur hen niet door naar een betalingsgateway-site. Is dit mogelijk?

Sommige verkopers willen de totale controle over het check-outproces in handen houden en willen een klant niet doorsturen naar een betalingsgateway om de transactie af te werken. De shop ondersteunt de betaalmethodes PayPal Payflow Link en American Express Payment Gateway, die je toelaten om kredietkaartbetalingen te aanvaarden zonder dat de klant je check-outpagina moet verlaten.

Beide betaalmethodes vereisen HTTPS op je site om een interne afrekening toe te laten.

Geüpdatet op 21 december 2020

Heeft dit artikel jou geholpen?

Verwante artikels