Track achtergelaten winkelwagentjes

Niet iedereen die iets toevoegt aan zijn winkelwagentje in je online shop gaat helemaal door tot de check-outfase om een aankoop af te ronden. Wanneer klanten de winkel verlaten vóór ze afrekenen wordt de poging tot bestelling opgeslagen in de lijst met achtergelaten winkelwagentjes.

Je kan de lijst van achtergelaten aankopen raadplegen in ShopBuilder en dit opvolgen met e-mails met het oog op het herstellen van het winkelwagentje. Zulke e-mails opsturen kan je helpen om je klanten te behouden door hen eraan te herinneren hun aankopen af te ronden.

Achtergelaten winkelwagentjes raadplegen

Achtergelaten wagentjes worden automatisch getrackt door ShopBuilder.

Om een lijst te zien van de achtergelaten winkelwagentjes:

  1. Op het linker paneel klik je op eCommerce en vervolgens op Manage Store.
  2. Klik op My Sales en dan op Abandoned Carts.
    Elke onvolledige bestelling bevat de contactgegevens van de klant die tijdens de check-outfase wordt ingegeven en toont welk verzendtarief en betaalopties gekozen werden, zowel als welke items er in het wagentje werden toegevoegd.

Uitsturen van Cart Recovery E-mails

Je kan de klant aanmoedigen om zijn bestelling af te ronden door een e-mailtje te sturen met een link naar het achtergelaten winkelwagentje zodat de klant snel en makkelijk de aankoop kan afronden.

Om recovery e-mails te sturen:

  1. Ga naar het controlepaneel van de shop en klik op My Sales en vervolgens op Abandoned Carts.
  2. Vind de bestelling die je wil herstellen en klik op Send Email.

Je zal de inhoud van het e-mailbericht kunnen nakijken en het bericht te wijzigen zodat het precies zegt wat jij wil.

Om het e-mailsjabloon helemaal te updaten klik je op de blauwe link of open je de Abandoned Cart Recovery template op de Settings > Mail pagina.

Stuur automatisch Cart Recovery E-mails

Deze functie is enkel beschikbaar in ShopBuilder Professional en hoger.

Wanneer een achtergelaten winkelwagentje optreedt kan ShopBuilder automatisch een recovery e-mail uitsturen om de shopper aan zijn onafgeronde bestelling te herinneren. Recovery e-mails die geconfigureerd zijn om automatisch uitgezonden te worden zijn efficiënter in het redden van verloren sales.

Om automatic recovery e-mails te activeren:

  1. Ga naar het controlepaneel van de shop en klik op My Sales en vervolgens op Abandoned Carts.
  2. Activeer de keuzeknop Recover abandoned carts automatically.
    ShopBuilder zal een recovery e-mail uitsturen voor elke achtergelaten winkelwagentje, 2 uur nadat de bestelling in het controlepaneel van de shop op de lijst werd gezet. Wanneer de e-mailherinnering opgestuurd is, wordt dit genoteerd in de details van de onvolledige bestelling.
  3. Om de recovery e-mail die automatisch verzonden wordt inhoudelijk te wijzigen klik je op Edit template.
Geüpdatet op 21 december 2020

Heeft dit artikel jou geholpen?

Verwante artikels